Fjällräven – marka stworzona wśród dzikiej przyrody i z dobrymi intencjami

Fjällräven pochodzi z małego miasteczka Örnsköldsvik w Szwecji, miejsca, gdzie góry i lasy spotykają się z morzem. Jest to firma zajmująca się odzieżą i sprzętem outdoorowym, której celem jest uczynienie przyrody bardziej dostępną. W iście szwedzkim stylu kładziemy nacisk na prostotę i praktyczność oraz w jak największym stopniu szanujemy środowisko.

Co robimy?

  • Tworzymy funkcjonalny, trwały i ponadczasowy sprzęt outdoorowy
  • Zachowujemy się odpowiedzialnie wobec przyrody, zwierząt i ludzi
  • Inspirujemy i rozwijamy zainteresowanie życiem na świeżym powietrzu

„Chodzimy już ponad 50 lat. Mam nadzieję, że nigdy nie dojdziemy.”

Historia logo Fjällräven

Logo Fjällräven – jak wiecie dzisiaj – powstało w 1960 roku, kiedy założyciel Fjällräven, Åke Nordin, zaczął sprzedawać swoje pierwsze plecaki. W tamtym czasie „logo” było bardziej ilustracją: rysunkiem lisa biegnącego w dół. Jednak podczas jednej z regularnych wizyt Åke w sklepie Friluftsmagasinet (obecnie Naturkompaniet) w Sztokholmie, w którym sprzedawano pierwsze produkty Fjällräven, logo zaczęło nabierać kształtu. Wraz z kierownikiem sklepu Friluftsmagasinet, Erlandem Westerbergiem i kierownikiem ds. marketingu Nilsem Hillmanem, Åke zaczął dyskutować i bazgrać pomysły na zmiętych serwetkach w ciasnej kuchni dla personelu sklepu.

Skulony lis polarny z błyskiem w oku to logo, które zobaczysz na ulicach miast, a także w lasach i na bezdrożach. Badanie wykazało, że 95% Szwedów zna markę i potrafi ją rozpoznać. Dla grafiki Kjella Olssona stworzenie logo było jednym z wielu kontraktów, jakie zdobył w związku z przygotowaniem katalogu Friluftsmagazinet. Nigdy nie przyszło mu do głowy poprosić Åke o pieniądze, mimo że spędził dużo czasu na tworzeniu. Mimo to logo Arctic Fox stało się największym sukcesem, jaki zaprojektował w swojej karierze.

Projekt logo był tak funkcjonalny, że Åke nie myślał o jego zmianie lub aktualizacji, aż do niedawna. Po 50 latach intensywnego użytkowania identyfikacja graficzna wymagała odświeżenia i aktualizacji, zwłaszcza do pracy w formatach cyfrowych.

Göranowi Söderströmowi zlecono stworzenie nowego wzoru i unikalnej czcionki pisma Fjällräven. Nowa czcionka Arctic Fox zachowała wyraz fontu Frankfurt, spełniając jednocześnie nowe wymagania dotyczące wszechstronności i czytelności.

INICJATYWA ARTIC FOX

Każdy, kto napotka lisa polarnego na wolności, zapamięta go na zawsze. Lis, po którym nazwana została firma Fjällräven, jest charyzmatycznym zwierzęciem o wyjątkowych cechach, które pomagają mu przetrwać w surowym zimowym środowisku arktycznych gór. Jest nieśmiały, ale skory do zabawy. A w Skandynawii niestety należy do gatunków zagrożonych.

Fani, którzy oglądają Fjällräven w mediach społecznościowych, mogli zauważyć zdjęcie z terenu, na którym studenci z Uniwersytetu Sztokholmskiego wraz z wolontariuszami Fjällräven sporządzili spis nowych miotów lisów polarnych w szwedzkich górach oraz z ich dokarmiania. Letni staż na świeżym powietrzu dla kilku szczęśliwców jest konkretnym przykładem wieloletniej, wzajemnej współpracy Fjällräven i Uniwersytetu Sztokholmskiego. Inną inicjatywą, prawdopodobnie znacznie ważniejszą niż wspomniany projekt wolontariatu, jest wsparcie finansowe miejsca na studiach doktoranckich na Wydziale Zoologii.

„Wierzymy, że badania i większa wiedza to najlepszy sposób na ratowanie lisów polarnych. Dlatego uważamy naszą współpracę z uczelnią za ważną i włączyliśmy ją do inicjatywy Arctic Fox”.

Fjällräven prezentuje również specjalną kolekcję, która idzie w parze z filozofią tej inicjatywy. Zamiarem jest stworzenie bazy finansowej wspierającej projekty, dzięki wpływom ze sprzedaży produktów. W szczególności są to produkty z kolekcji Kanken Art, zaprojektowane przez wykwalifikowanych projektantów wybranych przez publikę. Podobnie jak w przypadku projektów i tu można zgłosić swój projekt nadruku plecaka czy akcesoriów i mieć nadzieję, że wygra.

 

Materiały:

Przyroda w Fjällräven jest naszym stałym źródłem inspiracji. Dotyczy to również wyboru materiału. W miarę możliwości pozyskujemy materiały bezpośrednio z otaczającego nas środowiska, takie jak wełna, bawełna i puch. Jeśli to się nie uda, czerpiemy z pomysłów natury. Wiele naszych materiałów jest opracowywanych we własnym zakresie, inne u najlepszych dostawców w branży. W Fjällräven nie chodzi tylko o tworzenie produktów spełniających Twoje oczekiwania - to także opracowanie materiałów, które wytrzymają trudy marszu, przy jednoczesnym zminimalizowaniu naszego wpływu na środowisko.

G-1000

Materiał G-1000 to nasz podstawowy materiał. Używamy go we wszystkim, od plecaków po kurtki i spodnie. Jest to gęsto tkana tkanina wykonana z 65% poliestru i 35% bawełny, a dzięki zastosowaniu Greenland Wax dopasowuje się do całej gamy różnych warunków klimatycznych. Tak więc przy odpowiedniej pielęgnacji przetrwa wieki i dołączy do Ciebie podczas wszelkiego rodzaju przygód. W ramach naszego zobowiązania do używania większej ilości materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów organicznych, mamy teraz wersje przyjazne dla środowiska – wykonane z poliestru z recyklingu i bawełny organicznej – wszystkich naszych tkanin G-1000.

Od 1968

Od czasu premiery G-1000 w 1968 roku opracowaliśmy wiele różnych wersji materiału. Wszystkie są trwałe, wentylowane, wiatroszczelne i zapewniają ochronę przed promieniowaniem UV. Dzięki dodatkowi Greenland Wax stają się również wodoodporne i trwałe. Każda z naszych pięciu wersji G-1000 ma swoje szczególne zalety.

Naszą główną misją i siłą napędową zawsze było i zawsze będzie umożliwianie i inspirowanie większej liczby osób do spędzania czasu na łonie natury. Chcemy, aby nasze produkty pomagały Ci czuć się bezpiecznie i jak w domu na zewnątrz, teraz i w przyszłości. Chcemy, aby towarzyszyły Ci podczas najbardziej pamiętnych podróży i przygód. Dlatego opracowujemy i tworzymy w przemyślany sposób i projektujemy naszą odzież do noszenia przez całe życie. Nie dążymy do krótkoterminowych celów, nie podążamy za trendami, nie idziemy na kompromis w kwestii jakości. Nasza przyszłość i przyszłość natury są ze sobą powiązane.

Poznaj Kånken

Pod koniec lat 70. Åke Nordin – założyciel uznanej i rozwijającej się szwedzkiej marki outdoorowej Fjällräven – przeczytał artykuł o uczniach, u których problemy z plecami pojawiły się już w młodym wieku. Problemem były ich ciężkie i nieporęczne plecaki. Åke, który założył Fjällräven rozpoczynając od produkcji plecaka turystycznego, postanowił opracować model szkolny. Jego konstrukcja opierała się na tych samych zasadach funkcjonalności, trwałości i komfortu, co w przypadku każdego sprzętu Fjällräven, od spodni i kurtek po namioty i śpiwory.

Kånken został po raz pierwszy wprowadzony na rynek w 1978 roku, a dziś jest najbardziej kultowym produktem Fjällräven. Wraz ze wzrostem reputacji marki w zakresie wysokiej jakości sprzętu do użytku na zewnątrz, rośnie popularność Kånken na całym świecie. Opracowano różne wersje kwadratowego plecaka, poszerzono paletę kolorów i dodano zaktualizowane materiały. Niemniej jednak każdy model miał ten sam ponadczasowy design, który był popularny od pierwszego dnia.

 

Kånken jest teraz powszechnie znaną nazwą. Plecaki te są noszone przez ludzi w każdym wieku i ze wszystkich środowisk. Dzięki szerokiej gamie linii produktów, każdy znajdzie idealny Kånken dla siebie.

Bycie najlepszym w sprzęcie outdoorowym w harmonii ze środowiskiem oznacza, że ​​zawsze poszukujemy bardziej innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań. Obejmuje to wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów organicznych, impregnację bez PFC oraz opracowywanie produktów, które można nosić i kochać przez pokolenia.

Natura jest tu w Fjällräven na zawsze w naszych sercach. Pochodzimy stąd i zawsze będzie to naszym celem. Nie podbijamy gór, nie ujarzmiamy rzek, nie przebijamy pogody. Jedziemy wolno. Ostrożnie stąpamy. Zawsze doceniamy wizytę i wyjeżdżamy z chęcią powrotu.

Cały asortyment wysokiej jakości i trwałej odzieży Fjällräven można znaleźć tutaj:  odzież FJĘLLRĘVEN